سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 946023
۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
اعتکاف

حوزه/ وبینار علمی اعتکاف «معنویت و اخلاق» در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد.

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، در وبینار علمی اعتکاف «معنویت و اخلاق»که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، عنوان کرد: تشکر می کنم از ستاد اعتکاف و همه افرادی که در همه جای ایران و جهان این مشعل را روشن نگه داشتند و فروغ بخشیدند.

وی با بیان اینکه سنت اعتکاف در عصر انقلاب، شکوه پیدا کرد به طوری که در بیانیه گام دوم نیز که نتیجه چهل سال فراز و فرودهای انقلاب اسلامی است تجلی یافت، ادامه داد: از قرار گرفتن واژه اتفاقا در این بیانیه نشان دهنده از تقدیر و جا افتادن این امر بود.

وی در اشاره به ابعاد مختلف عبادت در اسلام اظهار کرد: عبادت با شکل گره خورده و از آغاز زیست بشر در دل و جان او وجود داشته است، عبادت به معنای خاص هم یک امر تاریخی و هم نمادی از یک امری فطری و درونی است، عبادات سیر خود را لحاظ آداب اسرار و...را در طول تاریخ داشته و در منطق اسلام نیز در معنای خاص از انسجام جامعیتی برخوردار شد.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه ۲۰ ویژگی درباره تفکر عبادی اسلام وجود دارد، بیان کرد: عبادت در منطق اسلامی مقوله ای مرکب از ظاهر و باطن است که باطن آن بی پایان و دارای مراتب تشکیکی متفاوتی است که هرچه در عبادت جلو برویم به انتهای آن نمی رسیم؛ همانند باطن قرآن که نقطه پایان ندارد و همه علم خدا در ظاهر و باطن قرآن نهفته است.

وی با بیان اینکه عبادات آداب و اسراری دارد و احکام و آداب تامین کننده شکل و ظاهر هستند اما فراتر از آن بخش اسرار است که انتها ندارد، اظهار کرد: وقتی از حضرت علی(ع) می‌پرسند چرا در هنگام تکبیر نماز به لرزه می افتید؟ پاسخ داد: وای بر تو، زیرا اگر تو نیز می فهمیدی می لرزیدی.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی این کشش و جذابه های عارفانه را که در خلوت بزرگان بود در جامعه عرضه کرد و این هنر امام بود، ادامه داد: که عبادت به معنای خاص  طیفی رنگارنگ از ظهور و بروز از واجبات، مستحبات، عمل، رفتار و... دارد، عبادات در اسلام هسته مرکزی خود را از نیت تقرب الهی تشکیل می دهد اما این هسته، بسته نیست و هسته ای جوشانی است که پیام هایی برای زندگی فردی، اجتماعی، اقتصادی و...دارد.

وی با بیان اینکه این هسته به همه حیات بشر معنا می دهد و عالی ترین عبادات مانند حج، ذات اجتماعی دارند، افزود: رهبانیت و گوشه نشینی منطق اسلام نیست  اما لحظه ای باید از وابستگی های زندگی روتین قطع کرد تا پلی از عبادات به معنای خاص به معنای عام زده شود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: برون رفت از زندگی عادی فلسفه بزرگی دارد تا زندگی مادی ما را در چرخه  خود غرق نکند، اعتکاف روحی در معنویت و تعلق به عالم قدس  دارد اما جلوه های آن  در رفتارهای اجتماعی نمایانگر است، دل آباد، جهان را آباد می‌کند و این دل آباد از اعتکاف به دست می آید.

حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده دبیر جشنواره اعتکاف نیز عنوان کرد: این جشنواره در شش دوره برگزار شد که در مجموع این جشنواره ها بیش از هفت هزار۴۰۰ اثر دریافت شد که در سه مرحله این آثار بررسی شدند و در پایان سه کتاب و چهار مقاله که بسیاری از موضوعات کاربردی و روز بودند، برگزیده شدند.

 در پایان این نشست برخی از برگزیدگان جشنواره بین المللی اعتکاف به اختصار به توضیح آثار خود را پرداختند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha